lördag 29 augusti 2020

Norra Latin - Sara Bergmark Elfgren

Titel: Norra Latin 
Författare: Sara Bergmark Elfgren 
Genre: Fantasy, Ungdom 
Förlag: Raben & Sjögren 
Sidor: 578 
Läst: 22/8-29/8 - 2020 
Betyg: 👻👻👻👻👻(5/5) 




Handlar om:

Tamar bor i Östersund och drömmer om att bli skådespelare, hon söker in till Norra Latin en skola i Stockholm och lyckas med både talang och kanske lite hjälp från det övernaturliga komma in på skolan.
Men varelsen som hjälpte Tamar kräver nu en gentjänst tillbaka. 

Clea en tjej som bor i Stockholm och drömt att bli skådespelare hela sitt liv eftersom hennes mamma är en känd skådespelare. Hon kommer in på Norra Latin, blir kär, men märker snabbt att det är nånting som inte riktigt stämmer med Tim. 


Tankar:

Wow!! man kan inget annat än älskar denna bok, det är en sån bok jag nästan önskar att den aldrig tog slut. den är så jäkla bra, jag gråter!😭 Det finns så mycket bra med den här boken, den är spännande, den är representativ. Älskar hur Sam använder pronomen Hen. Första gången jag ser det i en svensk roman. Tamar som är gay för Clea och Clea som är bi? frågetecken eftersom hon inte har sagt det rakt ut. Och så mycket mer. 

Även om jag kände frustration så var det en bra frustration, längtan? svårt o sätta ord på det men det var som man var mitt ute i en djungel, högg mig genom gräs o tjocka lianer för äntligen komma ut till en liten glänta, få solljus, få hopp att det kanske händer nånting mellan Clea och Tamar. Energi till att gå igenom nästa mörka djungel. 

Boken slutade lite för abrupt i min smak, men den förtjänar ändå 5 stjärnor! Bästa jag har läst i år. 💗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Polcirkeln -Liza Marklund

  Handlar om:   Ett gäng tjejer håller en bokcirkel där de pratar om en gemensam bok de läst om, men en sommar försvinner en av tjejerna och...